Futaba T14SG
Вот, кстати, нашел на сайте Robbe “The battery is fitted with an internal protective circuit which guards against overcharging and deep-discharging.” Типа, батарея оснащена внутренней защитой от перезаряда и переразряда.
Фигасе, так вот попростому без балансировки. Даст ист не айс имхо)))
Олег, в мире еще куча разных вещей о которых ты (ну и я тоже, к примеру) ничего не знаешь. 😁😁😁 Эта липошка с внутренним балансиром, работает офигительно в передатчиках. У меня с 10 года работала в Футаба10, теперь у нового владельца так же исправно работает круглый год.
Да вроде в некоторых фотиках такие аки. Впринципе что там в дорогой ак можно балансир впихнуть, мелкосхемы дешевле самой батарейки на порядок, зато удобно.
ПС. А у меня у знакомых новенькая футаба. Случилось такое. На взлете апа в отказ. Минус самолет, в ремонт новый 3W28. Апу выслали назад в США, признали заводской дефект, апу заменили.
К сожалению, времена холодильников, Мерседесов и Футаб, которые работали по 10 и более лет прошли… Интергация и кооперация, мать ее… У меня лично этой весной без видимых причин нагнулся модуль ТМ-14…
Но это все таки не повод, что бы повально на Турнигу переползать… Хотя, кто ее знает.
Нееее, на турнигу нинадо)))
Доброго вечера Форум,
Провел первый опыт с использованием штатного аккумулятора HT5F1800B, а именно:
Зарядил его штатным устройством более 24 часов.
Опыт: работа передатчика во включенном состоянии без связи с приемником.
Результат: время работы во включенном состоянии 17 часов 50 минут.
Во время работы выполнял только настройки, общей продолжительностью около 1 часа.
Опыт: работа передатчика во включенном состоянии без связи с приемником.
Это с выключенным ВЧ модулем, что ли? ))) Смысл теста?
Хотел купить 8-ку)) но понял что нужна именно этаааа)))! Подскажите где лучше заказать аппу, читал что разные мощности у американки и европейки. где заказывать не знаю. если тут ссылки нельзя , то можно в личку! спасибо!
Вам уже ответили, что на Башне дешевле всего. Про разные мощности- байки.
Спасибо за помощь) остановлюсь на этой аппе)
Про разные мощности- байки.
Не стоит так категорично. Не совсем байки. Правда, касаемо Футабы FHSS можно быть спокойным…
In the US, all kinds of 2G4 SS can have 100mW output.
In most of Europe, according to EN 300 328, DSSS systems (Spektrum, XPS) can only have 10mW/MHz, while FHSS (не FASST) systems (Futaba, Nomadio) can have 100mW/MHz.
This is the reason, why Graupner does not offer the announced DX7 yet, as the US version exceeds the EU power regulations.
They also struggle to find some kind of loophole or excuse to be able to offer the XPS system with full output power, but without success so far.
Туго… а что в еврозоне по дальности полета?
Заказал на башне FUTABA 14SGA.
Естественно, что бы не покупать кота в мешке и подробно познакомиться с аппаратурой, перечитал ветку по теме всю полностью и не только на этом форуме.
Было много обсуждений и споров, но однозначного ответа на некоторые вопросы я так и не нашел. Привожу список вопросов и ответы на них (естественно PROOF LINK, в конце сообщения продублирую текстом выдержку из источника):
- дальность аппаратуры >3000 м
- разрешение стиков 12 bit (4096 step)
- лог телеметрии да, в версии прошивки с голосом. даже прога для конвертации в excel. записывается в файл не только телеметрия, но и информация о контрольных сигналах (движение стиков)
- Дальность телеметрии 1000 м
- Мощность 100 mW
Вроде в остальных вопросах мнения были однозначны. Но если кому интересны отдельные детали по рассматриваемой тематике привожу данные ниже, либо смотрим PROOF LINK. Жирком подсветил основные сноски , что бы легче было ориентироваться в этом огромном списке опций.
По крайней мере, я такого подробного описания не встречал ни на каком другом сайте (даже на официальном). Хотелось бы услышать мнения форумчан и тех, кто уже имеет или имел дело с FUTABA 14SG. Насколько актуально и правдоподобно описание. Если можно верить, то для всех коллег по цеху будет систематизированная и подробная информация по теме, если нет, то сливаем да и всё. Спасибо за внимание.
All in One, and Futaba Quality.
Fully expanded 14-channel hand-held transmitter with top-class performance and integrated telemetry function, exploiting 2.4 GHz FASSTest technology.
The T14SG exploits Futaba FASSTest technology to provide optimum transmission security and a direct, ultra-precise sensation of control. Combine all this with a comprehensive array of functions and the usual high Futaba quality, and the T14SG is the perfect transmitter for all demanding pilots.
The re-designed transmitter case is now larger, lies comfortably in the hands, and provides a control layout of outstanding ergonomic efficiency. The large, centrally positioned, high-resolution, backlit 128 x 64 dot graphic screen ensures good legibility in all light conditions. The graphic user interface, with the renowned simple Futaba menu structure, makes the unit very simple to operate. The menu system can be displayed in any of 9 languages.
The unit’s clean, elegant lines are made possible by the new Cap-Touch system. Zero-contact sensors acting as a 3D hot-key allow a smooth, sealed surface without any projecting controls. Experience the new sensation of control using the special precision dual-axis stick units, with digital trims and trim value memory. The side-mounted rotary controls provide a practical means of operating auxiliary functions without taking your fingers from the sticks.
Highlights:
- FASSTest® 2.4 GHz technology
- Combined advantages of DSSS and FHSS modulation for superior interference rejection
- Future-proof (already meets the new EU norm)
- Telemetry
- 32-channel telemetry system
- Up to 1000 m telemetry range
- Real-time display on large integral screen
- Speech output*
- Melody and sound output
- Vibration alarm
- Data recording* of control signals and telemetry data
- Large (74 x 38.5 mm) backlit screen (128 x 64 dot)
- S-BUS technology for fully digital inclusion of S.BUS servos, S.BUS speed controllers and S.BUS sensors
- Fully expanded 14-channel transmitter with 20 freely programmable control elements
- Precision stick units with Open-Stick mechanism and 12-bit resolution
- Zero backlash
- Ballraced
*Hardware prepared for speech output and data recording, function to be implemented by free software update, available 02/2013
Transmission:
- 14 channels
- FASSTest® technology(Futaba Advanced Spread Spectrum Technology)
- The FASSTest® Hybrid technology combines the advantages of DSSS and FHSS Modulation. Extreme channel spread (spread factor 11) with DSSS Spreading, combined with optimised FHSS frequency hopping, produces outstanding interference rejection and ultra-fast response speeds for a direct, precise sensation of control.
- 100 mW transmitter power
- Real-Time-Response
- The latency (delay between moving the stick and the servo’s initial movement) of the FASSTest® / FASST system is significantly faster than other 2.4 GHz systems.
- Very long range >3000 m
- Ultra-fast, direct, fully digital modulation for extremely direct response
- Switchable FASSTest® High-Speed mode for ultra-fast digital servo response and 6.3 ms frame rate (12-channel, reduced telemetry functions)
- Easy Link - extremely simple, high-speed binding process between transmitter and receiver
- Extremely fast, reliable automatic re-binding even under difficult conditions
- Intelligent servo timing for simultaneous servo movement, prevents differential servo response
- Dual Antenna Diversity – lightning-fast switching between two receiver aerials for optimum reception signal quality (according to receiver)
- Pre-Vision – FASST / FASSTest® receivers constantly scan the input signal, and apply intelligent Futaba error correction.
- No loss of response speed even when frequency band is densely occupied
- Integrated range test function for checking effective range before launching
Modulation switchable to FASST or FHSS for downward compatibility with existing Futaba components
Telemetry:
- Synchronised bi-directional communication between transmitter and receiver, with high telemetry data rate (max. 9 times per second)
- 32 telemetry channels
- Max. 1000 m telemetry range
- Real-time display of telemetry data on integral screen
- Speech output controlled by user-selectable switch *
- Melody and sound output (for differentiated vario information)
- Vibration alarm
- Data recording of control signals (stick movements) and telemetry data on SD card*
- PC analysis software for recorded telemetry / GPS data and control signals**
- Receiver signal strength indicator for monitoring range - Range warning system (with optional GPS sensor) for safe flying close to the limits of vision
- Receiver low voltage warning system for monitoring the receiver battery
- Freely configurable output of telemetry data via screen, sound, speech and vibration
*Hardware prepared for speech output and data recording, function implemented by free software update available as of 02/2013
**in preparation
Ergonomics:
- Precision stick units with 12-bit (4096-step) resolution for accurate, ultra-fine control
- The “Open-Stick” mechanics of the stick units are ballraced and virtually devoid of backlash
- Large, high-contrast 74 x 38.5 mm backlit screen (128 x 64 dot) for excellent legibility even in strong sunlight
- Graphic user interface and intuitive Cap-Touch control wheel (with button lock) for simple operation of all functions
- 9 languages available: German, English, French, Italian, Spanish, Czech, Russian, Japanese and Dutch
- Uniform, intuitive Futaba method of control for simple switch-over
- Freely assignable transmitter controls
- Freely assignable channel sequence
- Fully expanded, with 20 transmitter controls: 7 switches, 1 button, 2 front-face rotary controls, 2 side-mounted rotary controls
- 2 lateral rotary controls provide a practical means of operating auxiliary functions without releasing the sticks
- Freely selectable trim controls for all transmitter controls (including switches etc.)
- Hardware reverse for all transmitter controls and switches, allowing any preferred direction of switching
- Direct choice of model memory in start-up display for rapid model selection
- Switchable stick modes; 1 - 4 available
Trainer function:
- Using optional lead or radio module
- with individual function transfer (teacher can transfer individual functions to the pupil) and mix-mode operation (teacher can override all functions)
- Freely configurable Trainer channel assignment
S.BUS technology:
- Digital BUS technology for modelling
- Pioneering serial control bus
- Fully digital inclusion of S-BUS components such as S.BUS servos, S.BUS speed controllers and S.BUS sensors
- S.BUS1 and S.BUS2 (bi-directional) compatible
- Allows ideal positioning of all components, with efficient wiring
- Future-proof digital technology for all future Futaba components
- S-BUS components can be programmed and registered directly via the transmitter
- Serial digital signal - ideal for flybarless systems, gyros and battery backers
Functions - General:
- 30 integral model memories, infinite expansion possible using SD cards (max. 2 GB, SD and SD-HC), 3862 models per optional 2GB SD card.
- Model memories from T8 or FX-20 transmitters stored on SD card can be read directly into the T14SG
- Graphic servo monitor provides a clear display of all servo travels including servo test function
- Broad receiver voltage range from 3.6 V to 8.4 V allows wide choice of receiver battery types
- Future-proof design, as software can be updated by SD card.
- Practical, thoroughly tested mixer menus for programming all servos and mixer functions according to model type, e.g. wing mixers
- Special model type specific mixer programs for:
- Power models (2 - 6 wing flaps),
- Model gliders (2 - 8 wing flaps),
- Model helicopters (6 swashplate types) (more information: see “Functions in Detail”)
- 5 flight modes (Heli and Glider menu) for each model memory, freely programmable for optimum flight mode settings - flight mode switching with priority and switching delay for smooth transitions
- Programs for all tail types: normal, V-tail, delta, flying wing, separate elevators (ailvators)
- Servo travel adjustment with Limit function for all proportional channels
- Servo reverse and centre offset for channels 1 - 12
- Trim controls optionally flight phase specific
- Trim value display in Steps or %, with zero setting through trim memory
- Fail-safe setting and battery fail-safe setting
- 2 operating hours counters, one of them model memory specific
- 2 freely configurable stopwatches with memory function
- Switchable large-type stopwatch display
- Function button lock prevents accidental inputs
Functions in detail
Power model functions:
Comprehensive mixer menus for models with up to 6 wing-mounted servos. In addition to the choice of wing type, the user can select from the following tail variants: normal, separate elevators with aileron function (ailvator) and V-tail. Deltas and powered flying wings with 2…6 wing-mounted servos are also available. These mixer menus are pre-programmed to suit the model type, and contain all the essential mixer functions as standard.
- 5 freely assignable and switchable Dual Rate / Expo settings.
- 5 free programmable mixers, linear or with 5-point curve, per model memory, optionally with / without trims and offset mixer.
- 5-point throttle curve
- Speed adjustment for throttle servo
- Aileron differential
- Spoiler mixer (flaperon)
- Elevator - spoiler mixer (flaperon)
- Rudder-aileron mixer
- Rudder-elevator mixer
- Snap-roll mixer
- Mixture adjustment
- Gyro settings
- Motor mixer, for 2-step motor switching, with separate speed settings for steps 1 /2 as well as forwards and backwards.
Glider functions:
Comprehensive mixer menus are also available for model gliders, including those with up to 8 wing-mounted servos. Optionally with or without motor. In addition to the choice of wing type, the user can select from the following tail variants: normal, separate elevators with aileron function (ailvator) and V-tail. Flying wings with 2 … 8 wing-mounted servos can also be selected. These mixer menus are pre-programmed to suit the model type, and contain all the essential mixer functions as standard.
- 5 flight modes per model memory, with priority allocation and variable transition delay. With logical switch function.
- 5 free programmable mixers, linear or with 5-point curve, per model memory, optionally with / without trims and offset mixer.
- Aileron differential
- Flap travel adjustment
- Aileron-flap mixer
- Aileron-rudder mixer
- Spoiler-flap mixer
- Elevator-spoiler mixer
- Flap-elevator mixer
- Rudder-aileron mixer
- Butterfly (crow) mixer with offset and delay settings
- Butterfly - elevator mixer
- Trim-mixer for aileron, rudder, and elevator, with speed setting and flight phase transition delay.
- Gyro settings
- Motor mixer, for 2-step motor switching, with individual speed settings for steps 1 /2 as well as forwards and backwards.
Heli functions:
The helicopter mixer menus differentiate themselves primarily in the swashplate control. All the classic linkage types are included as standard: H1, H2, HR3, HN3, H4 and the new H3 90° and H3 140° A special feature is the new form of variable pushrod travel compensation for the H3 and H4 types. This function eliminates a common problem involving unequal travels, which can result in servo damage in the long-term when travels are fairly large or asymmetrical. The speed of the pitch-axis (elevator) function can also be adjusted, in order to avoid synchronisation problems with the HR3 / HN3 120° swashplate linkage.
- 5 freely programmable linear mixers or 5-point curves per model memory, optionally with / without trim and offset mixer.
- Swashplate mixer
- Swashplate ring mixer
- 5-point collective pitch curve, normal, idle-up 1, 2, 3, auto-rotation. With logical switch function.
- 5-point throttle curve, normal, idle-up 1, 2, 3, auto-rotation. With logical switch function.
- Auto-rotation
- Swashplate mixer (virtual rotation)
- Swashplate mixer – Throttle (linear / centre)
- Tail rotor – throttle mixer (linear / centre)
- 5-point collective pitch - tail rotor mixer, normal, idle-up 1, 2, 3, auto-rotation. With logical switch function.
- Mixture adjustment
- Gyro mixer (tail rotor) with 3 rates and fine trim adjustment
- Gyro mixer (swashplate) with 3 rates and fine trim adjustment
- Speed governor with 3 rates and fine trim adjustment
Set contents:
1x T14FG Super FASSTest® transmitter
1x R7008SB FASSTest® receiver
1x 2S LiIo 2800 mAh transmitter battery
1x Lithium 8.4 V / 500 mA mains charger
1x Switch harness
1x Screwdriver
Я что-то пропустил? В новой прошивке разве можно писать логи телеметрии?
Я что-то пропустил? В новой прошивке разве можно писать логи телеметрии?
Как видите, в описании именно так написано.
Моя аппа пока в пути. Проверить не могу. Что скажут пользователи?
На оф. сайте есть прога для конвертации лога в excel.
На оф. сайте есть прога для конвертации лога в excel.
Если не ошибаюсь, здесь как раз и писали, что прога есть, а самого лога пока нет (в смысле проги для снятия лога нет)
еще вопрос, может показаться глупым! на башне 2 вида аппы Air и Heli! я планирую под мультироторные системы(для гексы) сейчас у меня аппа футаба 7С, исходя из опыта других пользователей настраивал пульт на air! вопрос какую аппу заказывать? и правильно я понял что в комплект не входит приемник для нее?
Ничего не понимаю! По описанию в магазинах Европы - мощность 100mW. В магазинах US мощность замалчивают, но судя по FCC ID мощность 50-60 mW. Так отличаются ли по мощности европейки от американок? Кто нибудь сравнивал их?
Моя аппа пока в пути. Проверить не могу. Что скажут пользователи?
Скажу что нет никаких логов. По крайней мере в крайней прошивке появился пока только голос.
Прога c сайта предназначени для T18MZ, так что не обольщайтесь.
Но я тоже неоднократно натыкался на обещалки насчет лога и голоса. Голос сделали, может и лог тоже добавят.
Забейте Вы на мощность. Даже если это и правда и US версия имеет 60 а европейская 100 мВт, то разница в дальности составит не более 20%.
Если удобрее купить европейку - берите ее - хоть литиевую батарейку получите и зарядку на 220
вопрос какую аппу заказывать?
Уже не раз обсуждали отличие аир и хели. Физически отличаются наличием трещотки на ручке газа у версии аир. Программно тем, что в версии аир все по умолчанию настроено на самолет, в версии хели - соответственно на верт. Но возможность настроить модель верта в версии аир ( и самолета в версии хели) есть. Так что в вашем случае без разницы. Приемник в комплекте.
Так отличаются ли по мощности европейки от американок? Кто нибудь сравнивал их?
Мощность не сравнивал, но на одной и той же модели с одним и тем же приемником дальность была одинаковая. Хотя визуально вч блоки сильно отличаются. Жаль фото не сделал.
Мощность не сравнивал, но на одной и той же модели с одним и тем же приемником дальность была одинаковая. Хотя визуально вч блоки сильно отличаются. Жаль фото не сделал.
так ведь разница в мощности и не влияет на классические RC полеты. допустим удаление на метровом самолете составит 200 м , а на двухметровом - 300 м.
разница в мощности существенно скажется при FPV полетах на расстояния допустим +/- 3 км.
кто нибудь проверял такие случаи? вряд ли.
хотя на youtube видео чувака нашел который используя 14SGA с приемышом S-FHSS, разумеется с FPV удалялся на 4.5 км. только так и непонял какая у него версия была американская или европейская и вообще в каком регионе Земли он так летал.