B-17. Проектирование. Технологии. Предложения.
- Размах крыльев разнится -
31,62000
31,60000
31,63000
31,63300
31,62000
(по разным источникам)
Выбери, какой на твой взгляд источник наиболее правдоподобный и по нему делай………
- Принят масштаб - 1:30
1:30 для четырех моторного самолёта это маленький масштаб…где-то 1:20 это будет лучше…….
- ❓ в статье base13.glasnet.ru/text/ap/b17g_1.htm указывется длина с хвостовой пушкой. Это по концу пушки или по корпусу ?
Там же написано Длина - 22784 (с хвостовой турелью Sheyenne - 22657) мм. то есть с турелью Sheyenne самолёт короче а вот габариты обычно берутся максимальные вместе с пушками или ПВД или что там максимально торчит… 😃 ….
😁
Разбираюсь с SpotLight
Добавлено
1:20 - это какие моторы-то должны использоваться 😃
1:20 - это какие моторы-то должны использоваться 😃
Просто взял и разделил все данные на 20 и массу пустого самолёта без потрохов взял два кг………ведь уложитесь надеюсь… 😊 …загрузил в Мото-Кальк………Вот что сказал мне Мото Кальк…… 😃 ………я выбрал самые распространение моторы коллекторные Graupner………
MotoWizard Results - B-17
Desired Full-throttle Performance: Спортивная
Minimum Partial-throttle Flying Time: 9 minutes
Number of Motors: 4
Wing Span: 158 см
Wing Area: 66 дм^2
Empty Weight: 2000 г
Airfoil: Толстый Симметричный
Elevation: м
Sea-level Pressure: kPa
Air Temperature: °C
Drive System Types: Прямой или редуктор
Motor Types: Только коллекторный
Manufacturer: Graupner
Maximum Number of Cells: 10 NiCd/NiMH или 3 LiPoly
Cell Types: Любой тип
Motors (4) Battery Gear Prop Rating
P - Graupner Speed 360 PT 9.6V #3306 3x1950Li 6P 3:1 25,4x25,4 1,000
X - Graupner Speed 500 BB Race 8.4V #6303 3x1950Li 6P 2:1 25,4x25,4 0,999
P - Graupner Speed 600 BB SP 9.6V #6310 3x1950Li 6P 3:1 25,4x25,4 0,994
P - Graupner Speed 360 PT 9.6V #3306 3x1950Li 5P 3:1 25,4x22,9 0,993
P - Graupner Speed 500 8.4V #3322 3x1950Li 6P 3:1 25,4x22,9 0,982
P - Graupner Speed 500 SP 8.4V #6308 3x1950Li 6P 3:1 25,4x22,9 0,974
Generated by MotoCalc 7.09, 31.08.2005 10:44.
Вот это прогноз по мотору Graupner Speed 360 PT 9.6V
MotOpinion - Untitled
Sea Level, 101,3kPa, 15°C
Motor: Graupner Speed 360 PT 9.6V #3306; 1792rpm/V; 0,9A no-load; 0,15 Ohms.
Battery: Thunder Power TP1950; 3 series x 6 parallel cells; 1950mAh @ 3,7V; 0,015 Ohms/cell.
Speed Control: Generic High Rate ESC; 0,003 Ohms; High rate.
Drive System: Generic 25,4x25,4cm Prop w/3:1 Gearbox; 4 motors (parallel); 25,4x25,4 (Pconst=1,25; Tconst=0,956) geared 3:1 (Eff=92%).
Airframe: B-17; 66dmІ; 3402g; 51,5g/dmІ; Cd=0,038; Cl=0,18; Clopt=0,38; Clmax=1,07.
Stats: 126 W/kg in; 89 W/kg out; 9,1m/s stall; 15,3m/s opt @ 72% (43:26, 26°C); 22,5m/s level @ 99% (20:59, 35°C); 3,33m/s @ 12,6°; -2,23m/s @ -8,4°.
Possible Power System Problems:
· The estimated steady-state still-air battery temperature at the hands-off cruise airspeed and throttle setting (approximately 76°C) is higher than the suggested maximum temperature for this cell type (60°C). This could result in battery pack damage unless adequate cooling airflow is provided and/or run times are kept short. A lower current would also decrease the battery temperature.
· Current can be decreased by using fewer cells, a smaller diameter or lower pitched propeller, a higher gear ratio, or some combination of these methods.
Power System Notes:
· The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (10,3A) falls between the motor’s maximum efficiency current (7,7A) and its current at theoretical maximum output (33,1A), thus making effective use of the motor.
Possible Aerodynamic Problems:
· The diameter (25,4cm) to pitch (25,4cm) ratio is less than 1,5:1, which will result in reduced propeller efficiency at low speeds (the propeller is stalled). Although this is not likely to affect flying characteristics, it may make take-off or hand launching difficult.
Aerodynamic Notes:
· The static pitch speed (22,9m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model’s stall speed (9,1m/s), which is considered ideal for good performance.
· With a wing loading of 51,5g/dmІ, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
· The static thrust (1792g) to weight (3402g) ratio is 0,53:1, which will result in short take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
· At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (866g) to weight (3402g) ratio is 0,25:1, which will give strong climbs and rapid acceleration. This model will most likely readily loop from level flight, and have sufficient in-flight thrust for many aerobatic maneuvers.
General Notes:
· This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
А это прогноз по Graupner Speed 500 8.4V……….
MotOpinion - Untitled
Sea Level, 101,3kPa, 15°C
Motor: Graupner Speed 500 8.4V #3322; 2000rpm/V; 1,2A no-load; 0,16 Ohms.
Battery: Thunder Power TP1950; 3 series x 6 parallel cells; 1950mAh @ 3,7V; 0,015 Ohms/cell.
Speed Control: Generic High Rate ESC; 0,003 Ohms; High rate.
Drive System: Generic 25,4x22,9cm Prop w/3:1 Gearbox; 4 motors (parallel); 25,4x22,9 (Pconst=1,25; Tconst=0,956) geared 3:1 (Eff=92%).
Airframe: B-17; 66dmІ; 3278g; 49,7g/dmІ; Cd=0,038; Cl=0,18; Clopt=0,38; Clmax=1,07.
Stats: 148 W/kg in; 98 W/kg out; 8,9m/s stall; 15m/s opt @ 71% (41:51, 31°C); 22,1m/s level @ 98% (21:13, 42°C); 3,64m/s @ 14°; -2,19m/s @ -8,4°.
Possible Power System Problems:
· The estimated steady-state still-air battery temperature at the hands-off cruise airspeed and throttle setting (approximately 75°C) is higher than the suggested maximum temperature for this cell type (60°C). This could result in battery pack damage unless adequate cooling airflow is provided and/or run times are kept short. A lower current would also decrease the battery temperature.
· Current can be decreased by using fewer cells, a smaller diameter or lower pitched propeller, a higher gear ratio, or some combination of these methods.
Power System Notes:
· The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (11,2A) falls between the motor’s maximum efficiency current (8,3A) and its current at theoretical maximum output (29,6A), thus making effective use of the motor.
Possible Aerodynamic Problems:
· The diameter (25,4cm) to pitch (22,9cm) ratio is less than 1,5:1, which will result in reduced propeller efficiency at low speeds (the propeller is stalled). Although this is not likely to affect flying characteristics, it may make take-off or hand launching difficult.
Aerodynamic Notes:
· The static pitch speed (21,7m/s) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model’s stall speed (8,9m/s), which is considered ideal for good performance.
· With a wing loading of 49,7g/dmІ, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
· The static thrust (1954g) to weight (3278g) ratio is 0,6:1, which will result in short take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
· At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (879g) to weight (3278g) ratio is 0,27:1, which will give strong climbs and rapid acceleration. This model will most likely readily loop from level flight, and have sufficient in-flight thrust for many aerobatic maneuvers.
General Notes:
· This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
Даже при самой не хорошей раскладке получается нагрузка 50 грамм на дециметр квадратный……
50 это для копии нормально……….Запрети ему считать липы пусть считает кадмий, и гидриды вот что получилось………… А это двигателя которые подходят……. И прогноз по самому лучшему двигателю……
MotOpinion - Untitled
Sea Level, 101,3kPa, 15°C
Motor: Graupner Speed 360 PT 9.6V #3306; 1792rpm/V; 0,9A no-load; 0,15 Ohms.
Battery: Sanyo CP-2400SCR; 10 cells; 2300mAh @ 1,2V; 0,0053 Ohms/cell.
Speed Control: Generic High Rate ESC; 0,003 Ohms; High rate.
Drive System: Generic 22,9x22,9cm Prop w/2,5:1 Gearbox; 4 motors (parallel); 22,9x22,9 (Pconst=1,25; Tconst=0,956) geared 2,5:1 (Eff=92%).
Airframe: В-17; 66dmІ; 3350g; 50,8g/dmІ; Cd=0,038; Cl=0,18; Clopt=0,38; Clmax=0,89.
Stats: 109 W/kg in; 77 W/kg out; 9,9m/s stall; 15,2m/s opt @ 75% (7:48, 27°C); 22,3m/s level; 2,26m/s @ 8,6°; -2,21m/s @ -8,4°.
Aerodynamic Notes:
With a wing loading of 50,8g/dmІ, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
The static thrust (1431g) to weight (3350g) ratio is 0,43:1, which will result in medium length take-off runs, and no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels).
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (621g) to weight (3350g) ratio is 0,19:1, which will give good climbs and acceleration. This is a good in-flight thrust to weight ratio for a basic trainer.
General Notes:
This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
Те же самые 50 грамм на дециметр……
Добавлено
да вот ещё посидел за Мото -Кальком если делать по вот такой схеме то в случаи отказа одной из моторных групп модель можно будет посадить на оставшихся моторах ………. да и нагрузка получается меньше в лучшем варианте 46 грамм……вот архив B_17.zip там все моторы которые подошли и прогноз по лучшему из них а также как всегда Graupner Speed 360 PT с ним нагрузка 51 грамм ……………Так что нужно всё просчитать и делать…………
-
Настроил профиль крыла: (profile.png)
-
Диаметр винта (3530 мм) в масштабе - 176,5 мм
-
Тут с народом посоветовался, насчет постройки.
Говорят что можно строить имея чертежи и аппаратуру.
Присутствуют каналы:
1 канал газа (на первое время, потом 2)
элероны
руль направления
флаппероны
уборка/выпуск шасси
4 дискретных канала (подсветка прозрачных частей, посадочные фонари, килевые синие огни, килевые белые огни).
В этой связи хотелось бы услышать мнение по поводу конкретной модели аппаратуры по след параметрам:
- Передатчик
- Приемник
- р/машинки (усилие, производитель)
- 2 * регулятор хода (типа самодельный в процессе 😂 )
- 2 * аккумулятор (типа Sanyo 2100SHR)
- 4 * моторы (Speed 360 или 500, какой именно их по 4 штуки в серии)
- различные приблуды которые придется спаять 😲
Присутствуют каналы:
1 канал газа (на первое время, потом 2)
элероны
руль направления
флаппероны
уборка/выпуск шасси
4 дискретных канала (подсветка прозрачных частей, посадочные фонари, килевые синие огни, килевые белые огни).
Стачало надо посчитать, сколько у вас денег, а потом, сколько нужно задействовать каналов и придти к приемлемому решению…… исходя из максимума, надо пять пропорциональных и четыре дискретных канала (руль высоты, руль направления, газ на первую группу, газ на вторую группу, элероны, закрылки, шасси, БАНО, бомбалюки (какой бомбардировщик если не бомбит?))……….аппаратуру лучше брать в комплекте …….В общем, получается девяти канальная аппаратура……… ИМХО я бы взял Футабу она сюда лучше подходит…….
мило 😃
Добавлено
что за БАНО ?
Бортовые Авиа Навигационные Огни………
значит Futaba 9C. хм…
пойду копить на нее. а нет варианта только передатчик (без всяких машинок в комплекте)
Добавлено
остановимся на первое время на:
---------------------------Базовое----------------------------
2 * регулятор на мотор SPEED 360 = 1 канал
элероны = 1 канал
руль высоты = 1 канал
руль направления = 1 канал
------------------------------------------------------------------
Итого: 4 пропорциональных канала
-----------------Расширенный--------------------------
Шасси = 1 канал
Бомболюки = 1 канал
Посадочные фонари = 1 канал
-----------------------------------------------------------
Итого: 3 дополнительных пропорциональных канала
Всего: 7 пропорциональных канала
килевые синие огни, килевые белые огни - включать на земле и принудительно лететь 😂
хм… какую взять аппаратуру ?
Futaba 7C или Eclipse 7 QPCM ?
хм… какую взять аппаратуру ?
Futaba 7C или Eclipse 7 QPCM ?
А вот это вам решать подержите в руках то и другое, к чему душа лежит, то и берите……
а где ее подержать-то, я же живу в Пензе ! 😂
Бортовые Авиа Навигационные Огни………
Есть хороший фильм “Мемфиская красотка” об экипаже Б-17 первым выполнившим 25 боевых вылетов…
Правда там немного другая модификация Б-17 “Ф”, а не “Г” 43г, но в кино сняты реальные Б-17 и никаких БАНО, мигалок…
да кто же при выполнении боевого вылета будет включать БАНО……хотя надо почитать литературу были ли на них вообще БАНО… ❓ …
на чертежах-то есть
на чертежах-то есть
Ну и хорошо……а закрылки ты зря не предусмотрел……самолёт большой с закрылками пороше было бы…….Хотя при той же аппаратуре закрылки можно с шасси связать…….
закрылки - это которые рядом с элеронами.
типа “позиция посадки” ? 😂
закрылки - это которые рядом с элеронами.
типа “позиция посадки” ? 😂
Да они в основном только и работают на взлёте и посадке ……………поэтому и сказал, что можно с шасси завязать……….На разрезе W 2 закрылки, а на разрезеW 3 уже элероны……….
Красиво выходит!!! 😃
…Это колесо ??? 😛