Предкомпенсация T-Rex450 и HK450 - не могу понять

HikeR
Volver:

а зачем вообще режим хвоста без удержания?

для спокойных полетов-пролетов “по-самолетному” с банкой пива в одной руке. желательно подальше от людей ;)

Volver
HikeR:

для спокойных полетов-пролетов “по-самолетному” с банкой пива в одной руке. желательно подальше от людей 😉

а почему нельзя летать по самолетному с удержанием хвоста?

HikeR

потому что нужно 2 руки, хвост доворачивать кто-то ведь должен.

Volver
HikeR:

потому что нужно 2 руки, хвост доворачивать кто-то ведь должен.

т.е. только для этого?

a-korenev

Я лично тут вижу факт неправильной методики настройки гироскопа, точнее её отсутствие.
Есть интересный документик, где человек описал простую и доступную для понимания методику настойки, просто запомните её:

  1. механически слайдер ставится в среднее положение
  2. качалка хв.серво ставится в среднее положение
  3. подбирается длина тяги
    После этих процедур в 99,9% случаев более никаких мех. настроек не требуется, т.к. предкомпенсация заложена конструктивно.
    P.S. Да, и скорость пируэтов одинакова в обе стороны. Мною проверено на 450ке, Протосе и Рапторе…
jat_racer

У меня на 450спорте слайдер если устанавливаю по инструкции, то лопасти ХР выставляются вообще без угла. Это нормально?

a-korenev

Я не читал эту инструкцию, но ИМХО - неправильно.

Sushkov_Andrew

Коллеги,
предлагаю простое мнемоническое правило буравчика для запоминания, куда какая лопасть смотрит:

HikeR
a-korenev:

предкомпенсация заложена конструктивно.
P.S. Да, и скорость пируэтов одинакова в обе стороны. Мною проверено на 450ке

на всех 450-х (SE V2/PRO/SPORT) имеется только один слайдер - деталь намбер HS1304:

то есть длина тяг одинакова у всех вертов, поэтому при расположении слайдера по центру угол на лопастях получается 0, нет там предкомпенсации.

но, конструкция хвостового хаба у всех немного отличается, может быть слайдер немного глубже входит в PRO-версию, поэтому “центр” смещается до появления небольшого угла?

Polski
Sushkov_Andrew:

Коллеги,
предлагаю простое мнемоническое правило буравчика для запоминания, куда какая лопасть смотрит:

никогда не заморачивался этим процессом, но все равно прикольная идея…

a-korenev
HikeR:

на всех 450-х (SE V2/PRO/SPORT) имеется только один слайдер - деталь намбер HS1304:

то есть длина тяг одинакова у всех вертов, поэтому при расположении слайдера по центру угол на лопастях получается 0, нет там предкомпенсации.

но, конструкция хвостового хаба у всех немного отличается, может быть слайдер немного глубже входит в PRO-версию, поэтому “центр” смещается до появления небольшого угла?

А с чего вы решили, что сейчас будет спор?

Dimasty
Sushkov_Andrew:

Коллеги,
предлагаю простое мнемоническое правило буравчика для запоминания, куда какая лопасть смотрит:

Применимо только если ХР вращается по часовой , а у автора топика вращается против часовой

Sushkov_Andrew
Dimasty:

Применимо только если ХР вращается по часовой , а у автора топика вращается против часовой

Не путайте людей пожалуйста (лучше переверните ремень, если у вас так.)
Я, по-вашему, для какого верта привёл схему? Даже не вспомню такого верта навскидку, где наоборот.

На Тrex и клонах - Осн. ротор вращается по часовой, а Хв. вращается против.

Dimasty
Sushkov_Andrew:

Не путайте людей пожалуйста (лучше переверните ремень, если у вас так.)
Я, по-вашему, для какого верта привёл схему? Даже не вспомню такого верта навскидку, где наоборот.

На Тrex и клонах - Осн. ротор вращается по часовой, а Хв. вращается против.

Да правильно говорите вы правы, я гоню 😃

Саныч67
Sushkov_Andrew:

Коллеги, предлагаю простое мнемоническое правило буравчика для запоминания, куда какая лопасть смотрит:

Очень доходчиво, спасибо.

HikeR
a-korenev:

А с чего вы решили, что сейчас будет спор?

если вы неправы и таким образом выражаете свое согласие, то спора конечно же не будет.

a-korenev

Вот нашёл, всё просто и доступно:
Logictech 2100T Gyro and 3100G Servo Installation and Setup Guide

Logictech gyros have a slightly unusual setup which many pilots find confusing the first time or two, even if they have some heli experience under their belt. Here is an attempt to ease the job as well as make it successful, and less frustrating.

First off you will need to let the autoscan select the type of transmitter you are using. This step has always been a little awkward and confusing. If you have a helper to lend an extra pair of hands it does make it much easier. For those who don’t, you are already used to doing things the awkward way just so you can get the job done. This of course takes much more talent than with a helper.

  1. Connect the gyro leads to their appropriate places depending on whether or not you choose to use a 6 or 7 channel receiver. Most of us use a micro 6 channel receiver with this setup, as your goal is to save weight. Be sure to change your gyro assigned channel to the gear channel so your TX can communicate with the gyro. In this case the single wire lead from the servo plugs into the gear channel on the Rx. If you are using a 7 channel receiver plug the single wire lead into the aux 2 port and make sure your gyro assigned channel is Aux 2. Also be sure your servo sub trim on the rudder channel is at zero and your end points are set at 140.
    Also check your servo trim center on the rudder channel (bar graph display) to make sure your digital trim is centered. Lastly change your gyro gain IN THE TX SO BOTH POSITIONS 0 & 1 are down somewhere around 30.
    The reason for this is to assure the gyro is set up in RATE mode. To verify this; make sure the little green light on the upper left corner is OFF. If its still on go back and recheck everything until it is off. These steps make life much easier throughout the setup process. Now using your extreme talent or your helper (tx power still on), hold the rudder stick either direction to full travel while plugging in the power to your esc/receiver. (You did remember to disconnect 2 out of 3 wires between your motor and speed control so your motor doesn’t run didn’t you?? “Saftey pumpkin safety” as Bill Engvol would say!). Now hold it there until the lights on the display cycle through a few times and it locks on with a fast flash to one of the first 3 lights. It should match the brand of TX you are using. This is the most awkward step.

  2. It gets easier from here. This step is very important if you are using another brand or non digital servo as failure to choose the correct type can result in destroying your servo. Ever other entry will be made with the battery already plugged in and using the menu select button and rudder stick. We now want to select the servo type and if you are using the matched 3100G it should already be defaulted at the first light, which is “dedicated (Logictech)”. When you press and hold the menu button down for 3-5 seconds you should see the first light come on. If it does you can proceed to the next step. If you are using any of the other servo types press the menu button while holding the rudder stick either left or right until you cycle the light to the corresponding light that matches your application. The light will move in whichever direction you hold the rudder stick. Stop when you have selected the appropriate light that closest matches the description of your servo.

  3. In this step we will set the mechanical center of the servo and tail pitch slider on the tail output shaft. There are many theories on how to do this, however we will simplify the procedure until you actually test fly the heli and fine-tune it. If you followed the initial instructions above you can now install the servo arm. Choose the spline position that allows you to install the arm as close as 90 degrees to the servo case as possible. This way the arm can move equal amounts forward and backward. If it is off a slight amount don’t worry! Go to your sub trim on the rudder channel and use a SMALL amount to set it at 90 degrees. Don’t get carried away here as large amounts (20+) affect the gyro’s performance. If you are off a lot try a different arm or spline position. Ideally the ball should be attached about 3/8 to 1/2 inch out from the center of the output shaft.
    Now with that done we want to adjust the length of the pushrod until the tail pitch slider is close as possible to the center of the output shaft. You can do this by adjusting the ball links or sliding the servo mounts forward or rearward. I prefer this method, as I don’t have to worry about my ball links coming off the rod due to lack of threads holding them on. Now from the rear of your heli visually confirm there is equal space on both sides of the tail pitch slider. If not continue to adjust until there is. When you are satisfied we can move to the next step. Again this is a very basic-get you in the ballpark-setup. You still need to do a test hover in rate mode to finish the actual mechanical setup before you switch to head lock mode.

  4. Press the menu button repeatedly until the light indicating the direction is lit.
    Verify the correct direction of the gyro’s operation by placing your finger between the tail case and the slider (left side of the slider) and quickly spin the heli counterclockwise. You should feel the gyro correct with a slight pressure against you finger. If not (if it moves away from your finger), you will need to change the direction of the gyro. Don’t use your rudder channel servo reverse in your radio. You need to do it here on the gyro in the direction position.
    The reason is you are changing which way the gyro senses, not the actual servo direction. We are almost done now!

  5. Press the menu button repeatedly again until you see the servo limit light come on. Now SLOWLY move your rudder stick to the left until the pitch slider just touches the tail blade grip holder (moves RIGHT) and hold the rudder stick there while pressing the menu button. This sets the limit to the left. Now SLOWLY move the rudder stick to the right until the pitch slider just touches the tail case (LEFT movement) and hold it there and again press the menu button to set the right limit. Another step done.

  6. This is the last step for setup then the fun (flying) can begin! What we are doing here is to set what they call the rotate rate. I find it to be more of a braking (stopping) speed. The higher the number on the led (again 1-8 on the top row of led’s, with the right one being #8) the harder and faster it stops. You will want a higher number if you are a hard 3-D style flyer.
    If you are a new pilot or have a milder style of flying I would recommend you try a 5 or 6 led setting first and adjust your point to suit your style of flying later. Its quick and easy to change, just cycle the menu button until you light the rotate rate led lights in the menu, hold the button down while holding the rudder stick full over and repeatedly press the menu button to change the setting. If it doesn’t move hold the rudder stick over the opposite direction and press the menu button to move to the correct led. That’s it! Now you will need to do the required test hover to finish your mechanical setup (finalize step #3). When you get it to hold in rate mode with the nose into the wind with no or very little drift, go back into your gyro gain screen on you tx and change your rates into head lock which will be around 65-75 to start. You want this value as high as possible without getting wag (side to side osculation) when you hover or fly. If you have wag; decrease this amount until it just stops and try a test flight again. It shouldn’t take long to get it perfect and you can tweak it a bit later if need be. It’s that simple!

*As a side note a lot of people ask why the rudder servo moves to one side, does not return to center, or acts funky when they try to set up their gyro on the bench. The reason why is that your gyro is in head lock mode (little green led on the upper left is on!) What is happening is not abnormal. You do not have a faulty gyro or servo. In fact it is just what you want it to do! What you are seeing is when you move the rudder stick to check your servo, the gyro in head hold mode senses it as a correction from you (TX), and will hold that position until the heli’s nose moves around to that that point. Since the heli is on the bench, obviously the nose can’t move to that point, so the servo holds that position waiting for the heli to move to that point it was commanded to go to. In the air the heli’s nose will go to where it’s sent because of the servo input and because the heli can yaw to that point. When it gets there the gyro releases the servo’s input and there you are. It holds until it gets another command even if the wind is trying to weathervane it to another position. That’s what head hold (lock) means. It holds until told to do differently.

Это для топикстартера.

Для Хикер: Некоторые не понимают русского языка и для них только привычно выражение из 3х букв, но к великому сожалению здесь публичный форум. Если есть вопросы, то я отвечу в личку 😉

HikeR

для акоренева:
вы публично заявили, что на 450-х предкомпенсация есть. я не менее публично усомнился в этом факте и привел свои доводы. вы же сразу полезли в бочку и только публичность места заставляет вас не употреблять слова из трех букв.
почему-то это кажется странным, если я в чем-то неправ - поправьте меня. если вас бесит, что ваши слова ставятся под сомнение, то тут я помочь не могу.

AlcoNaft43

Покурил манул на Трекс 450В2, нет там ничего про предкомпенсацию, вот часть про настройку хвоста. Картинко в приложении. Слайдер по середине = угол ХР равен 0, предкомпенсации нет.

Саныч67
a-korenev:

Вот нашёл, всё просто и доступно: Logictech 2100T Gyro and 3100G Servo Installation and Setup Guide

Хороший мануальчик. Спасибо. На работе посмотрю более внимательно.

AlcoNaft43:

Слайдер по середине = угол ХР равен 0, предкомпенсации нет.

То же посмотрел. Не понятно.

Попытка освоения 3Д. Привела к самому жесткому крашу за всю историю освоения классического вертолета.
Я в шоке. 😲
Подробный рассказ. Чуть позже… 😉